Στο πλαίσιο του άξονα για τις σχέσεις μεταξύ μαθητών/ τριών για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού:
ΖΩ ΕΙΡΗΝΙΚΑ ΜΕ ΟΛΟΥΣ
Στο πλαίσιο καλλιέργειας της ενσυναίσθησης και της αλληλεγγύης, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας σειρά εκπαιδευτικών δράσεων με θέμα τον σχολικό και διαδικτυακό εκφοβισμό. Η έναρξη έγινε με ενημέρωση από κοινωνική λειτουργό του Κέντρου Υγείας Αλιάρτου, η οποία ανέλυσε τα αίτια και τις μορφές του φαινομένου. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά, εντοπίζοντας καταστάσεις από τη σχολική τους καθημερινότητα, ενώ έγινε ιδιαίτερη αναφορά στον κύκλο της βίας και στον ρόλο των παρατηρητών.
Ακολούθησαν βιωματικές δραστηριότητες με φύλλα εργασίας, όπου οι μαθητές κατέγραψαν συναισθήματα, πρότειναν λύσεις και ανέλαβαν ρόλους θυτών, θυμάτων και παρατηρητών. Η ταινία μικρού μήκους «Μίλα ΤΩΡΑ» και το τραγούδι Baseball Cap αποτέλεσαν αφορμή για στοχασμό και συζήτηση γύρω από τις αξίες της αγάπης, της αποδοχής και της ψυχικής ανθεκτικότητας. Η ταινία Wonder ενίσχυσε τον προβληματισμό για τη διαφορετικότητα.
Μελετήθηκαν επίσης καλλιτεχνικά έργα (Bruegel, Λύτρας, Mathurin), τα οποία ενίσχυσαν τη συναισθηματική προσέγγιση του θέματος. Οι δράσεις κορυφώθηκαν με τη δημιουργία αφίσας και βίντεο από τους ίδιους τους μαθητές.
Η συνολική δράση ενίσχυσε τη συνεργασία, την αποδοχή και την ενσυναίσθηση, δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να εκφραστούν, να προβληματιστούν και να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Προτείνεται η συνέχισή της με τη συμμετοχή και άλλων τάξεων, καθώς και η επιμόρφωση εκπαιδευτικών για τη βιώσιμη αντιμετώπιση του φαινομένου.
Η υλοποίηση της δράσης για την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού, τόσο στον φυσικό όσο και στον διαδικτυακό χώρο, απέφερε ουσιαστικά και μετρήσιμα παιδαγωγικά οφέλη. Οι μαθητές απέκτησαν βαθύτερη γνώση για τις μορφές, τις αιτίες και τις συνέπειες του εκφοβισμού, ανέπτυξαν ενσυναίσθηση και απέκτησαν δεξιότητες για την αναγνώριση και την παρέμβαση σε περιστατικά εκφοβιστικής συμπεριφοράς.
Η ενεργός συμμετοχή τους σε βιωματικές δραστηριότητες και η συνεργασία τους μέσα σε ομάδες, καλλιέργησαν την ενδυνάμωση της φωνής του παρατηρητή – ενός ρόλου κρίσιμου για την πρόληψη και διακοπή περιστατικών βίας. Ειδικά σημαντική είναι η αλλαγή στάσεων: η μετάβαση από τη σιωπηλή αποδοχή στην ενεργή αντίδραση. Πολλοί μαθητές δήλωσαν πλέον ικανοί να αναγνωρίσουν το δόλο πίσω από ένα πείραγμα και να ξεχωρίσουν το αθώο χιούμορ από τη βλαπτική πρόθεση.
Παράλληλα, βελτιώθηκαν οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών, μειώθηκαν περιστατικά κοινωνικού αποκλεισμού και αυξήθηκε η διάθεση αλληλοϋποστήριξης. Ιδιαίτερα αξιοσημείωτο είναι ότι μαθητές που στο παρελθόν δεν εμπλέκονταν σε κοινές δραστηριότητες, ανέλαβαν ενεργούς ρόλους, ενισχύοντας την έννοια της αποδοχής της διαφορετικότητας.Το σχολείο, μέσα από αυτή τη δράση, έκανε ένα βήμα πιο κοντά στο να γίνει ένας ασφαλής χώρος για όλους – χώρος έκφρασης, σεβασμού και συμπερίληψης. Η συνέχιση τέτοιων δράσεων και η ενσωμάτωσή τους στη σχολική κουλτούρα είναι απαραίτητη για την εμπέδωση ενός σχολείου χωρίς εκφοβισμό.
ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ :
- Κοκοντίνη Ευαγγελία
- Πλέρου Κυριακή
- Κασσαλιά Ελευθερία
- Στρογγύλη Μαρία
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β’ ΤΑΞΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ